Recenze: Osvícení – Stephen King

Název: Osvícení
Autor: Stephen King
Žánr: Horor
Rok vydání: 1977
Čteno v: Českém i anglickém jazyce
Anotace: Hotel Overlook je považován za nejkrásněji položené horské letovisko na světě, ale nový zimní správce Jack Torrance, jeho žena Wendy a jejich pětiletý syn Danny v něm spatřovali víc než jeho krásu. Jack viděl v Overlooku příležitost, zoufalý způsob, jak uniknout životní smůle a zoufalství, Wendy zase kýženou samotu, která by mohla být poslední příležitostí k zachování narušené rodiny a Danny? Danny, požehnaný i prokletý náhlým osvícením, darem předvídavosti, viděl věci, které přesahovaly chápání malého kluka. Ve sto deseti prázdných pokojích Overlooku viděl skryté zlo, které číhalo jen na ně…

Recenze: Osvícení patří rozhodně mezi mé nejoblíbenější knihy. Četla jsem jí s horlivým nadšením od začátku až do konce a celou četbu si náramně užila. Do děje jsem byla vtažená ani nevím jak a už jsem pomalu dočítala poslední stránky. Kniha vás pohltí, zvědavost vás nenechá knihu jen tak zavřít a odložit stranou a představivost se rozjede na plné obrátky. Při prvním čtení (ano, knihu jsem četla několikrát a to jak v českém tak i anglickém jazyce) mi některé pasáže přišly trochu zbytečně zdlouhavé, ale při druhém čtení jsem zjistila, že vlastně krásně doplňují psychiku postav a umožňují nám tak lépe pochopit jejich počínání. Kniha má v sobě rozhodně i prvky psychologického hororu a myslím, že si dokáže pěkně pohrát s myslí některých jedinců tak, že se bojí jít v noci po tmě na záchod. Co se strachu týče, ten jsem bohužel neměla, ale na to u mě nemůžete brát ohled, protože ten mě zatím pořádně nenahnal žádný horor, ať knižní či filmový. Ačkoliv je tohle knižní recenze, musím se zmínit – filmové zpracování se mi absolutně vůbec nelíbilo! Na to, kolik chvály jsem na to slyšela. Já jsem byla osobně po shlédnutí trochu naštvaná. Knihu ale mohu jen doporučit! Ostatně nezařazovala jsem jí do své bakalářské práce jen tak pro nic za nic 🙂